Auto Restylen

je droomauto realiseren

Chiptuning

Chiptuning

Chiptuning is het afstellen van een motor voor betere prestaties. In elke auto bevindt zich tegenwoordig een computer. Deze computer stuurt de motor aan en wordt het motormanagement of de ECU (Electronic Control Unit) genoemd. Het motormanagement is het brein van de motor en regelt de motorloop aan de hand van diverse waarden, waaronder de turbodruk, de gaspedaalstand en inspuithoeveelheid. Door de software aan te passen stellen we de motor anders af. Indien mogelijk verwijderen wij standaard de snelheidsbegrenzer van je auto.

Opnieuw afstellen van de motor

De autofabrikant heeft standaard de motoren op een bepaalde waarden afgesteld. Aan de hand van technische gegevens van de motor (turbo, brandstofpomp en aandrijflijn) bepalen wij nieuwe instellingen. Wij willen op een veilige manier eruit halen wat erin zit. Wanneer wij de motor tunen dan is een verbeterde drivability bij ons net zo belangrijk als het verhogen van vermogen en koppel.

Waarom tunen fabrikanten niet?

Fabrikanten leveren motoren in diverse modellen. De motoren worden zo gepositioneerd dat ze passen in het productaanbod. Uit kostenoogpunt wordt één motorblok dan ook in diverse vermogensuitvoeringen geleverd. Hierdoor ontstaan er marges die wij benutten.

Chiptuning methodes

Aangezien niet elk motormanagementsysteem programmeerbaar is hebben we twee tuningsmogelijkheden ontwikkeld om alle motoren van een verbeterde afstelling te voorzien. Zo halen we ook uit jouw auto het allerbeste. Beide methodes staan garant voor een tuning van topkwaliteit.

1. Programmeren van het originele motormanagement (softwarematige chiptuning)

De software van het originele motormanagementsysteem lezen wij uit via diagnose of direct op de ECU (debugging mode). Vervolgens herschrijven wij de software en plaatsen wij deze terug. Met deze methode is het voordeel dat wij alle waarden kunnen beïnvloeden. Zelfs waarden die niet essentieel zijn voor chiptuning.

Geen Powerbox

Een powerbox manipuleert alleen de raildruksensor of luchtmassameter en past de inspuitregeling niet aan. Het brandstofmengsel is hierdoor niet optimaal en verhoogd de raildruk waardoor de levensduur afneemt en er meer schadelijke gassen vrijkomen. Powerboxen geven wel iets van resultaat maar hebben nooit een correcte lucht/brandstofmengsel verhouding. Vaak geven ze problemen en zijn ze inferieur aan de softwarematige tuning

2. Programmering van een vrij programmeerbare ECU

Bij het programmeren van een vrij programmeerbare ECU vervangen wij het originele motormanagementsysteem door een vrijprogrammeerbare ECU. Op deze manier passen wij de prestaties van je auto aan naar eigen wens. Deze methode van chiptunen biedt veel meer mogelijkheden bij het plaatsen van een andere turbo of grotere injectoren. Motormanagementsystemen van AEM, Vipec, Autronic, Hondata en Haltech gebruiken wij. De Mitsubishi EVO IX, Nissan 350Z en Hyundai Genesis zijn voorbeelden die via deze weg af te stellen zijn. Programmering van een vrij programmeerbare ECU gebruiken wij voor race- en rallydoeleinden maar er zijn enkele auto’s waarbij dit de enige mogelijkheid tot tuning is